Wat is een mediator en waarom kun je mediation zo goed toepassen op veel situaties?

Wat is mediation? – een manier om te communiceren, zodat je gehoord wordt.Laten we beginnen met te begrijpen wat bemiddeling niet is. Bemiddeling gaat niet over belangenbehartiging, die bedoeld is om namens één partij te spreken. Mediation gaat niet over counseling, begeleiding of advies. Een mediator is geen arbitrage, er worden geen uitspraken gedaan door de bemiddelaar.

Dus wat is mediation?

Mediation is een gestructureerd proces waarbij een neutrale derde persoon (een mediator) degenen die betrokken zijn bij een meningsverschil of geschil bijstaat om te werken aan een wederzijds aanvaardbare overeenkomst die alle deelnemende partijen in staat stelt om deel te nemen. Het is een vrijwillig proces.

  • Solicitors hebben natuurlijk altijd zaken voor hun cliënten geregeld zonder bemiddeling. Bemiddeling biedt echter een proces voor die zaken die om welke reden dan ook niet zijn opgelost. Het is effectief om de volgende redenen:

Waarom is een mediator zo belangrijk voor een goed proces?

Het brengt de relevante mensen – de partijen zelf en hun advocaten – op dezelfde plaats op hetzelfde moment en gericht op hetzelfde probleem, niet alleen op de procedure. In een rechtszaak gebeurt dit meestal pas bij de deur van de rechtbank vlak voor het proces. Zaken worden vaak wel voor de deur van de rechtbank afgehandeld, maar meestal met het nadeel dat alle betrokkenen een aanzienlijke hoeveelheid tijd, energie en juridische kosten hebben gespendeerd.

De partijen zijn in staat om zaken van de grond te krijgen zonder de onderhandelingen te saboteren. Elke partij kan zeggen wat ze voelt, maar dan wel in een gecontroleerde omgeving. De partijen kunnen het gevoel hebben dat ze hun “dag in de rechtbank” hebben gehad, dat er naar hen is geluisterd en dat ze zijn begrepen, door de andere partij en door de mediator .

  • Als de mediator eenmaal vertrouwen heeft gesteld in een partij en zijn of haar advocaat, kan die partij in vertrouwen met de bemiddelaar praten over wat ze hopen te bereiken. Een geschil kan lijken te gaan over geld, maar het kan zijn dat er onderliggende problemen zijn. Het is wellicht ook mogelijk om naast de betaling van geld ook andere manieren van oplossing op te nemen.
  • Een partij kan in een vertrouwelijke situatie dingen in het openbaar krijgen voor een neutrale bemiddelaar. De bemiddelaar geeft geen informatie door aan de andere partij, tenzij hij daartoe specifiek gemachtigd is. De mediator kan dan mogelijk manieren vinden om de andere partij tegemoet te komen aan de angsten of zorgen van de eerste partij die anders misschien helemaal niet worden aangepakt.

Hoe kan de mediator u helpen?

Het bemiddelingsproces bevordert de communicatie, identificeert problemen, verkent opties en helpt bij het wederzijds oplossen van problemen. Dit bevordert positieve relaties en verhoogt de participatie tussen partijen.

  • Het vergroten van de betrokkenheid en het begrip tussen de deelnemers aan het besluitvormingsproces, het opbouwen van vertrouwen en het verbeteren van de kwaliteit van de relatie kunnen conflicten en meningsverschillen met succes aanpakken.

Wat moet u doen om deel te nemen aan de mediation?

U moet in staat zijn om openlijk te discussiëren over de kwesties die bij het conflict betrokken zijn door alle informatie mee te nemen die als belangrijk/relevant voor het proces wordt ervaren. Je moet ook bereid zijn om te luisteren naar de standpunten van de andere betrokken partijen.

Hoe werkt de mediation?

De procedure voor de bemiddeling. Bemiddeling is een vrijwillig proces, dus het is alleen mogelijk als beide partijen ermee instemmen. De bemiddelaar zal met beide partijen praten om ervoor te zorgen dat zij akkoord gaan. Als er overeenstemming is om te bemiddelen, kan elke partij een datum voor de bemiddeling vastleggen. Zodra de datum is vastgesteld, betaalt elke partij zijn of haar honorarium.

Voorbereiding van mediation sessie

Elke partij zal een korte briefing opstellen voor de bemiddelaar. In deze verklaring worden de feiten en problemen voor die partij kort uiteengezet. Bij de verklaring dienen kopieën van de belangrijkste documenten te worden gevoegd, zoals eventuele relevante contracten. De partijen kunnen afspraken maken over de belangrijkste documenten om dubbel werk te voorkomen, maar dit is niet essentieel.

  • Het verdient de voorkeur dat de briefing van elke partij en de eventuele documenten een week of wat voor de bemiddeling bij de bemiddelaar worden ingediend. Een kopie moet tegelijkertijd naar de andere partij worden gestuurd.
  • Elke partij kan ook, indien zij dit wenst, een vertrouwelijke briefing opstellen, enkel voor de ogen van de bemiddelaar – de bemiddelaar zal deze vertrouwelijk houden en de inhoud ervan niet aan een andere partij meedelen, tenzij hij daar uitdrukkelijk toestemming voor heeft gegeven.
  • De mediator kan de advocaten van elke partij kort voor de bemiddeling bezoeken om zich op een informele manier voor te stellen, maar hij zal in elk geval meestal de advocaten van elke partij (of de partijen zelf als er geen advocaten zijn) bellen voor de bemiddeling.
  • De mediator zal duidelijk maken dat alle partijen bevoegd zijn om het geschil tijdens de bemiddeling te beslechten.

De procedure bij de mediation

  • De partijen komen ongeveer een kwartier voor de bemiddeling aan. De bemiddelaar begroet hen afzonderlijk en zorgt ervoor dat ze de bemiddelingsovereenkomst ondertekenen.
  • De mediator brengt dan een beetje tijd door met elke partij afzonderlijk om te zien hoe ze er voor staan en om met elke partij na te denken over hoe ze het beste verder kunnen gaan.
  • Er kan dan een gezamenlijke bijeenkomst plaatsvinden als de mediator dat wenselijk acht en als de partijen het daarmee eens zijn. Dit is het meest formele deel van de pr